- 0 kr
Hur går det till att ta Paramotorlicens?
Här går vi igenom hur man från början till slut går tillväga för att ta Paramotorlicens "PM1 licens"
Grundkurs för skärmflyg
Det första du gör som student är att via hemsidan bokar in dig på studentutbildningen "Grundkurs för skärmflyg"
Du kan även boka in dig för Paramotorutbildning men kursstart för denna måste vara efter klarad grundkurs.
Sedan beställer du ett så kallat "take off kit" länk finns där du bokar kurs.
Take off kittet måste vara löst innan kurs påbörjas, take off kitet är din försäkring som skärmflygare första året och i samband med att du löser det skickas även boken "Lär dig flyga skärm" hem till dig i brevlådan.
I utbildningen Grundkurs för skärmflyg tillgodoses du grundläggande kunskap om Skärmflyg, Utrustning, Aerodynamik, Flyglära och Meteorologi.
Om du som student klarar denna utbildning med teoriprov och lågflyg/bogsering på låg höjd och landning får du studentlicens via SSFF " Svenska skärmflygförbundet"
När man sedan har studentlicens är man berättigad att gå vidare och påbörja Paramotorutbildning.
Grundkursen börjar normalt med en kortare genomgång där vi väger er och går igenom grundläggande säkerhet kring skärmflyg och utrustningen.
Du måste också på kursen ha med dig bra tunna handskar gärna i skinn och höga kängor med bra fotledstöd.
Det finns riktiga flygkängor som vi rekommenderar då dessa har bra fotledstöd och är säkra.
Flygskärm går att låna på kursen men låt oss gärna veta i förväg så att inte alla skärmar är uppbokade.
Hjälm, sele och radio finns att låna vid behov.
Praktik
Tillåter vädret brukar vi normalt redan första förmiddagen åka ut till fältet där ni studenter får bekanta er med utrustningen så som sele, skärm, linor och risers "Remmarna som man kopplar in i selen"
När vi har gått igenom detta börjar vi balansera vilket är en grundläggande del av träningen som är väldigt viktigt att man klarar av innan man går vidare med lågflyg och senare Paramotorutbildning. Vi kommer att träna balansering vid flera tillfällen under de 2 helgerna som kursen pågår.
Därför rekommenderar vi att man har egen skärm som man kan träna med mellan kurshelgerna för att ge sig själv bästa möjliga chans att klara utbildningen. Skall skärmen sedan användas på Paramotorutbildningen måste den vara en godkänd skärm för skolning och vara DGAC certifierad. Fråga gärna oss så att du köper rätt skärm och att den är godkänd för paramotorflygning.
Teori
Det du som student bör göra innan kurs är att flera gånger läsa igenom kapitel 1-5 i boken "Lär dig flyga skärm" som du får hemskickad i samband med att du löser "Take off kit" den finns även att ladda ner på paragliding.se under dokumentarkiv.
Den grundläggande teorin är viktig att kunna för att du som student skall klara utbildningen och bli en säker pilot, vi går igenom teori på teorilektioner men den tiden räcker inte riktigt till för att du som student skall få tillräcklig kunskap och klara teoriprovet i slutet på kursen, så läs på i boken "Lär dig flyga skärm" innan och räkna med att även läsa lite mellan kurshelgerna.
Kursen avslutas med lågflyg och teoriprov och klarar du som student detta får du din studentlicens.
Paramotorutbildning PM1
Paramotorutbildningen kräver att du som elev har en godkänd studentlicens för skärmflyg.
Även i paramotorutbildningen delas den upp i teori och praktik med ytterligare markhantering/balansering och även några nya delar som motorlära, kontroll av paramotorn innan flygning och hur man på ett säkert sätt handskas och startar sin paramotor.
Vädret är även under denna utbildning avgörande för hur och vad vi kommer att göra de olika dagarna men om vädret tillåter försöker vi så fort det går komma ut till fältet och börja flyga efter att vi gått igenom den grundläggande teorin för paramotor, det är viktigt att du som student har tagit till dig och tränat balansering och markhantering till en tillräckligt god nivå för att du skall få flyga.
Skulle vädret inte tillåta tillräckligt med flygning under utbildningen är du som student välkommen tillbaka vid nästa utbildningstillfälle och fortsätta flygningen då.
Praktik PM1
Praktiken för PM1 ligger med största tyngd på start, flygning och landning men det är också viktigt att du som student visar upp ett gott säkerhetstänk och visar upp det med både utrustningen på marken och under flygningen.
Om behov finns kommer mer balansering och markhantering göras innan du kommer tillåtas att flyga.
Under utbildningens 4 dagar krävs det att man som student kommer upp i 3 timmars flygning med 10 stycken starter och 10 stycken landningar med 3 stycken helt egenutförda starter och 3 stycken egenutförda landningar utan instruktörens instruktioner och sist simulerat motorbortfall med säker landning på fältet för att flygmomentet skall vara godkänt.
Teori PM1
Teorin för Paramotor är i grunden samma som för Grundkursen men med lite mer ingående om meteorologi, flyglära, luftrum och paramotor.
Vi har teorilektioner där vi går igenom det som ni studenter bör kunna och vad som krävs för att ni skall klara teoriprovet.
Teoriprovet för paramotor är svårare än grundkursens prov och kräver mer av dig som student så se till att ni läser på ordentligt innan kursen.
Läs återigen igenom kapitel 1-5 i boken "Lär dig flyga skärm" men läs också kapitel 8-12
1. Vi hoppar inte, vi flyger................................................................................... 5
2. Utrustning....................................................................................................... 11
3. Aerodynamik .................................................................................................. 19
4. Flyglära............................................................................................................ 35
5. Meteorologi.................................................................................................... 53
8. Avancerade flygmoment & kritiska situationer................................................ 95
9. Termik och distansflyg ................................................................................... 107
10. Luftrum ........................................................................................................ 113
12. Paramotor..................................................................................................... 125
Om man nu har klarat flygningen och teoriprovet har du din PM1 licens och får flyga på egen hand.
Har du några frågor tveka inte att ringa eller maila.
Flyone.